در حال بارگذاری ...
نوشته شده در 3 آبان 1402، ساعت 09:53

تاثیر منفی والدین هلیکوپتری بر سلامت عاطفی و رفتاری کودکان

خلاصه مطلب

تحقیقات نشان می دهد  که کودکانی با والدین هلیکوپتری ممکن است کمتر بتوانند با نیازهای چالش برانگیز بزرگ شدن، به ویژه در محیط پیچیده مدرسه کنار بیایند.  کودکانی که نمی توانند احساسات و رفتار خود را به طور مؤثر تنظیم کنند، برای دوست یابی مشکلات بیشتری در مدرسه تجربه می کنند. 

طبق تحقیقات جدید منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، طبیعی است که والدین هر کاری که از دستشان بر می آید برای ایمن و سالم نگه داشتن فرزندانشان انجام دهند. اما کودکان، به فضایی برای یادگیری و رشد خودشان نیاز دارند بدون اینکه مادر یا پدر روی آنها کنترل داشته  باشند. این مطالعه که در مجله Developmental Psychology  منتشر شد ، نشان داد که کنترل بیش از حد والدین می تواند بر توانایی کودک در مدیریت احساسات و رفتارش تأثیر منفی بگذارد.


نیکول بی پری، دکترای دانشگاه مینه سوتا و نویسنده ارشد این مقاله گفت: «تحقیق ما نشان داد که کودکانی که والدینشان هلیکوپتری هستند، ممکن است کمتر بتوانند با نیازهای چالش برانگیز بزرگ شدن، به ویژه در محیط پیچیده مدرسه کنار بیایند.  کودکانی که نمی توانند احساسات و رفتار خود را به طور مؤثر تنظیم کنند، برای دوست یابی مشکلات بیشتری در مدرسه تجربه می کنند. 
کودکان برای راهنمایی و درک احساسات خود به مراقبان خود تکیه می کنند. آنها به والدینی نیاز دارند که نسبت به نیازهایشان حساس باشند و تشخیص دهند چه زمانی احتیاج بیشتری به راهنمایی خواهند داشت. این به کودکان کمک می‌کند تا در هنگام رشد، توانایی مدیریت موقعیت‌های چالش برانگیز را به‌تنهایی رشد دهند و به سلامت روانی و جسمی بهتر، روابط اجتماعی سالم‌تر و موفقیت تحصیلی منجر شود. مدیریت احساسات و رفتار مهارت‌های اساسی است که همه کودکان باید آن‌ها را بیاموزند و کنترل بیش از حد والدین می‌تواند این فرصت‌ها را محدود کند. 
محققان ۴۲۲  کودک را در طول هشت سال دنبال کردند و آنها را در سنین ۲ ،۵ و ۱۰ سالگی به عنوان بخشی از مطالعه رشد اجتماعی و عاطفی ارزیابی کردند. کودکان در این مطالعه عمدتا سفیدپوست و آفریقایی-آمریکایی و از پیشینه های اقتصادی متنوع بودند. داده ها از مشاهدات تعاملات والدین-کودک، پاسخ های گزارش شده توسط معلم و گزارش های خود کودکان ۱۰ ساله جمع آوری شد. 
در طول مشاهدات، تیم تحقیقاتی از والدین و فرزندان خواست تا همانطور که در خانه با کودکشان بازی می کنند، به فعالیت بپردازند. 

 

کارشناس این تحقیق رفتار والدین هلیکوپتری شامل موارد زیر برشمرد: 

  • والدین دائماً فرزندشان را راهنمایی می‌کردند .
  • به او می‌گفتند با چه چیزی بازی کند.
  •  چگونه با اسباب‌بازی بازی کند.
  •  چگونه بعد از زمان بازی وسایلش را تمیز کند .
  •  خیلی سخت‌گیرانه یا جدی رفتار کند .

بچه ها به طرق مختلف واکنش نشان دادند. برخی نافرمانی نشان دادند، برخی دیگر بی تفاوت و برخی ناامید شدند. 


محققان دریافتند کنترل بیش از حد والدین در سن 2 سالگی با تنظیم عاطفی و رفتاری ضعیف تر در سن ۵ سالگی همراه بود. برعکس، هر چه تنظیم عاطفی کودک در سن ۵ سالگی بیشتر باشد، احتمال بروز مشکلات عاطفی کمتر و احتمال بیشتری برای داشتن مهارت های اجتماعی بهتر و بهره وری در مدرسه در سن ۱۰ سالگی می شود. به همین ترتیب، بر اساس سن. در ۱۰ سالگی، کودکانی که کنترل تکانه بهتری داشتند، کمتر احتمال داشت مشکلات عاطفی و اجتماعی را تجربه کنند و احتمال بیشتری داشت که در مدرسه بهتر عمل کنند.
این کارشناس می‌گوید: کودکانی که توانایی آرام کردن مؤثر خود در موقعیت‌های ناراحت‌کننده و رفتار مناسب خود را پیدا کردند،  برای تطبیق با خواسته‌های سخت‌تر محیط‌های مدرسه در دوران پیش از نوجوانی انطباق بیشتری داشتند.  یافته‌های ما بر اهمیت آموزش والدینی که اغلب دارای نیت خوب هستند در مورد حمایت از خودمختاری کودکان برای مقابله با چالش‌های عاطفی تأکید می‌کند. 
 متخصصان توصیه می کنند که والدین می توانند با صحبت کردن با آنها به فرزندان خود کمک کنند تا کنترل احساسات و رفتار خود را یاد بگیرند. سپس والدین می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا راهبردهای مقابله ای مثبت مانند تنفس عمیق، گوش دادن به موسیقی، رنگ آمیزی یا عقب نشینی در یک فضای آرام را شناسایی کنند.

همچنین تاکید کرد: "والدین می توانند با استفاده از راهبردهای مقابله ای مثبت برای مدیریت احساسات و رفتار خود در هنگام ناراحتی، الگوهای خوبی برای فرزندان خود قرار دهند." 

تاثیر منفی والدین هلیکوپتری بر سلامت عاطفی و رفتاری کودکان

ویراستار مدرسه
عمومی
3 آبان 1402، ساعت 09:53۲۰ دقیقه مطالعه
خلاصه مطلب

تحقیقات نشان می دهد  که کودکانی با والدین هلیکوپتری ممکن است کمتر بتوانند با نیازهای چالش برانگیز بزرگ شدن، به ویژه در محیط پیچیده مدرسه کنار بیایند.  کودکانی که نمی توانند احساسات و رفتار خود را به طور مؤثر تنظیم کنند، برای دوست یابی مشکلات بیشتری در مدرسه تجربه می کنند. 

طبق تحقیقات جدید منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، طبیعی است که والدین هر کاری که از دستشان بر می آید برای ایمن و سالم نگه داشتن فرزندانشان انجام دهند. اما کودکان، به فضایی برای یادگیری و رشد خودشان نیاز دارند بدون اینکه مادر یا پدر روی آنها کنترل داشته  باشند. این مطالعه که در مجله Developmental Psychology  منتشر شد ، نشان داد که کنترل بیش از حد والدین می تواند بر توانایی کودک در مدیریت احساسات و رفتارش تأثیر منفی بگذارد.


نیکول بی پری، دکترای دانشگاه مینه سوتا و نویسنده ارشد این مقاله گفت: «تحقیق ما نشان داد که کودکانی که والدینشان هلیکوپتری هستند، ممکن است کمتر بتوانند با نیازهای چالش برانگیز بزرگ شدن، به ویژه در محیط پیچیده مدرسه کنار بیایند.  کودکانی که نمی توانند احساسات و رفتار خود را به طور مؤثر تنظیم کنند، برای دوست یابی مشکلات بیشتری در مدرسه تجربه می کنند. 
کودکان برای راهنمایی و درک احساسات خود به مراقبان خود تکیه می کنند. آنها به والدینی نیاز دارند که نسبت به نیازهایشان حساس باشند و تشخیص دهند چه زمانی احتیاج بیشتری به راهنمایی خواهند داشت. این به کودکان کمک می‌کند تا در هنگام رشد، توانایی مدیریت موقعیت‌های چالش برانگیز را به‌تنهایی رشد دهند و به سلامت روانی و جسمی بهتر، روابط اجتماعی سالم‌تر و موفقیت تحصیلی منجر شود. مدیریت احساسات و رفتار مهارت‌های اساسی است که همه کودکان باید آن‌ها را بیاموزند و کنترل بیش از حد والدین می‌تواند این فرصت‌ها را محدود کند. 
محققان ۴۲۲  کودک را در طول هشت سال دنبال کردند و آنها را در سنین ۲ ،۵ و ۱۰ سالگی به عنوان بخشی از مطالعه رشد اجتماعی و عاطفی ارزیابی کردند. کودکان در این مطالعه عمدتا سفیدپوست و آفریقایی-آمریکایی و از پیشینه های اقتصادی متنوع بودند. داده ها از مشاهدات تعاملات والدین-کودک، پاسخ های گزارش شده توسط معلم و گزارش های خود کودکان ۱۰ ساله جمع آوری شد. 
در طول مشاهدات، تیم تحقیقاتی از والدین و فرزندان خواست تا همانطور که در خانه با کودکشان بازی می کنند، به فعالیت بپردازند. 

 

کارشناس این تحقیق رفتار والدین هلیکوپتری شامل موارد زیر برشمرد: 

  • والدین دائماً فرزندشان را راهنمایی می‌کردند .
  • به او می‌گفتند با چه چیزی بازی کند.
  •  چگونه با اسباب‌بازی بازی کند.
  •  چگونه بعد از زمان بازی وسایلش را تمیز کند .
  •  خیلی سخت‌گیرانه یا جدی رفتار کند .

بچه ها به طرق مختلف واکنش نشان دادند. برخی نافرمانی نشان دادند، برخی دیگر بی تفاوت و برخی ناامید شدند. 


محققان دریافتند کنترل بیش از حد والدین در سن 2 سالگی با تنظیم عاطفی و رفتاری ضعیف تر در سن ۵ سالگی همراه بود. برعکس، هر چه تنظیم عاطفی کودک در سن ۵ سالگی بیشتر باشد، احتمال بروز مشکلات عاطفی کمتر و احتمال بیشتری برای داشتن مهارت های اجتماعی بهتر و بهره وری در مدرسه در سن ۱۰ سالگی می شود. به همین ترتیب، بر اساس سن. در ۱۰ سالگی، کودکانی که کنترل تکانه بهتری داشتند، کمتر احتمال داشت مشکلات عاطفی و اجتماعی را تجربه کنند و احتمال بیشتری داشت که در مدرسه بهتر عمل کنند.
این کارشناس می‌گوید: کودکانی که توانایی آرام کردن مؤثر خود در موقعیت‌های ناراحت‌کننده و رفتار مناسب خود را پیدا کردند،  برای تطبیق با خواسته‌های سخت‌تر محیط‌های مدرسه در دوران پیش از نوجوانی انطباق بیشتری داشتند.  یافته‌های ما بر اهمیت آموزش والدینی که اغلب دارای نیت خوب هستند در مورد حمایت از خودمختاری کودکان برای مقابله با چالش‌های عاطفی تأکید می‌کند. 
 متخصصان توصیه می کنند که والدین می توانند با صحبت کردن با آنها به فرزندان خود کمک کنند تا کنترل احساسات و رفتار خود را یاد بگیرند. سپس والدین می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا راهبردهای مقابله ای مثبت مانند تنفس عمیق، گوش دادن به موسیقی، رنگ آمیزی یا عقب نشینی در یک فضای آرام را شناسایی کنند.

همچنین تاکید کرد: "والدین می توانند با استفاده از راهبردهای مقابله ای مثبت برای مدیریت احساسات و رفتار خود در هنگام ناراحتی، الگوهای خوبی برای فرزندان خود قرار دهند."